A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Тульчинська міська територіальна громада
Вінницька область, Тульчинський район

Що таке ОСББ?

Дата: 02.04.2020 14:54
Кількість переглядів: 227

Житлова сфера – це найважливіша складова всього міського господарства, від стану якої значною мірою залежить соціальна і політична ситуація як у місті, так і у державі.

Як визначає Закон України «Про об’єднання співвласників багатоквартирних будинків», ОСББ – це юридична особа, створена власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для управління, утримання і використання спільного майна.

Головною перевагою ОСББ є те, що така форма управління забезпечує ефективний контроль над витратами та платежами, дозволяє проводити заходи з енергоефективності, колегіально приймати рішення і втілювати їх у життя.

Немало власників житлових приміщень нарікають на погану якість комунальних послуг та відсутність будь-якої відповідальності виконавців цих послуг перед споживачами.

"Не прибирають територію біля будинків", "не працює ліфт", "брудно у парадному", "перегоріли лампи  на сходах", "ці комунальники ні за що не відповідають" тощо.

В той же час співвласники не хочуть нічого робити для зміни ситуації – "бо важко і все одно нічого не зміниться…". Хоча під лежачий камінь вода не тече.

За статтею 9 закону "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", управління багатоквартирним будинком здійснюють його співвласники.

Форму цього управління обирають самі співвласники на загальних зборах. Форми можуть бути такими:

  • управління співвласниками (самостійно, безпосередньо)
  • управління управителем
  • управління об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку (асоціацією співвласників багатоквартирним будинків).

Перший варіант більш прийнятний для невеликих будинків – для вирішення кожного питання потрібна згода більшості співвласників.

У великих будинках така форма буде незручна в ухваленні рішень. Вона не підійде, якщо співвласники захочуть накопичувати кошти на ремонти та інші великі витрати.

Для відкриття рахунку і управління коштами потрібно створити юридичну особу.

Другий варіант – найняти управителя – можуть запровадити як співвласники будинку, так і ОСББ.

Якщо співвласники не вибрали свою форму управління будинком, управляючу компанію призначить місцева влада – на рік.

За цей час співвласники зможуть знайти управителя і потім змінити формат управління будинком.

Укласти договір вони зможуть після закінчення дії попереднього договору, укладеного виконавчим органом місцевої ради.

У багатоквартирних будинках, у яких не створили ОСББ та не призначили управителя, виконавчий орган місцевої ради більше не може самостійно призначити управителя.

Для цього співвласники будинку мають провести збори, на яких більшістю голосів затвердити прохання до ради провести відповідний конкурс.

Тобто створення ОСББ – один з варіантів вирішення проблеми якісних житлово-комунальних послуг.

Наразі такий варіант – найбільш привабливий в Україні.

ОСББ створені вже у 16,4% багатоквартирних будинків.

У деяких регіонах ОСББ функціонують у третині багатоквартирних будинків (Тернопільська та Херсонська області).

Загалом в Україні уже більше 28,5 тисяч таких об’єднань.

Хоча в деяких регіонах ОСББ створюють повільно. Серед таких – Київська область та м. Київ, Чернівецька та Чернігівська області.

Тому слід проводити роз’яснювальну роботу та заохочувати співвласників багатоквартирних будинків об'єднуватися.

Цьому може сприяти впровадження пільг для новостворених ОСББ, обов’язковість проведення ремонту впродовж року за рахунок місцевих програм співфінансування або коштами колишнього ЖЕКу (якщо такого ремонту не було жодного разу), чи інших джерел фінансування, інші інструменти.

Ще одна перевага ОСББ – за рахунок надання в оренду фасадних частин будинку під рекламу можна отримати додатковий дохід, яким можна покращити благоустрій чи щось поремонтувати.

На витрати оплати праці обслуговуючого персоналу в ОСББ не нараховують ПДВ, що може зменшити тариф квартплати (розмір внесків в ОСББ).

Для ОСББ передбачені програми підтримки – як державні, так і від громадських організацій, фондів тощо.

РИЗИКИ, НЕДОЛІКИ ТА МІФИ ПРО ОСББ

Фахівці розповідають і про ризики в нинішніх ОСББ: це несвоєчасна оплата деякими мешканцями витрат за утримання будинку, через яку невчасно отримує зарплату персонал, втрачаються кваліфіковані кадри та невчасно обслуговується інженерне обладнання будинку.

Наприклад, в новобудову в перший рік заселяються не більше 50% мешканців, які добросовісно оплачують утримання будинку, а решта цього не роблять.

Навіть якщо більша частина мешканців погодиться на створення ОСББ, це не означає, що усі вони будуть своєчасно платити.

Через невдале обслуговування будинку або чвар всередині правління ОСББ сам будинок швидко стає занедбаним, а нерухомість в ньому втрачає ринкову вартість.

Може виникнути ситуація, коли загальні збори обрали нове правління, а старий склад правління не передає справи і перешкоджає роботі нового органу ОСББ, а іноді й виводить кошти з рахунків об’єднання.

Тоді починаються суди між двома правліннями одного ОСББ, але страждають від цього мешканці будинку.

Треба уважно приглядатися до ініціативної групи із створення ОСББ та осіб, яких обираєте до керівних органів.

Серед співвласників можуть бути активісти-пенсіонери або безробітні, які бачать в ОСББ місце свого заробітку, не маючи при цьому потрібної кваліфікації.

Захопити владу в ОСББ можуть недобросовісні люди, які будуть "заробляти" на діяльності об’єднання, отримувати дохід за рахунок "відкатів" на завищених розцінках підрядників тощо.

А те, що в ОСББ пільговики не зможуть отримати належні їм пільги, а членам не дають субсидії – міфи.

З ЧОГО ПОЧАТИ ОРГАНІЗАЦІЮ ОСББ

Розкажіть сусідам про користь ОСББ: чи особисто, чи через оголошення на спецдошці.

Потім – сформуйте команду однодумців, які згодом можуть увійти до складу правління.

Визначіть, хто є власником житлових та нежитлових приміщень. Ці дані співвласники мають право отримати безоплатно. Інформацію можна отримати у:

бюро технічної інвентаризації (БТІ), а якщо таку інформацію не надають – до виконкому місцевої ради(міської адміністрації) – інформація до 2013 року

управлінні державної реєстрації – інформація після 2013 року

центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП).

Далі можна починати юридичні процедури.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь